14.6.08

Kan du fixa till...

bilden på hästen NU!! för annars kommer jag att ångra mig! Syster har insett att det går inte att få ihop livspusslet med katt, hund, tre hästar, två småpojkar under fem år, ett hus som behöver renoveras och ett heltidsjobb som lärare. Hennes tvååriga halvblod måste helt enkelt få ett nytt hem. Nu på morgonen har jag snabbt retuchat bilden lite så att hästen framhävs lite bättre. Före. Bakgrunden är lite rörig och repet är för framträdande. Dessutom är det ju inte roligt med datumstämpeln.
Efter. Jag har tagit bort fönstret och repen runt hästens ben. Bakgrunden har "suddats till" och jag har också förhöjt färgerna något m.m. Såja, nu är bilden redo för annonsen. Om du aldrig retushat förut, prova om du har chansen - det är så roligt!

Med det här inlägget (ha, äntligen lite djur i bloggen som heter ..Lantliv i stan..) önskar jag er en härlig helg och ett tack för alla fina kommentarer om prickar! Jo, ni bara måste läsa Jennys inlägg om 'Rött är vackert' för där kan du se den snyggaste bilden med prickar på som jag sett på år och dar! By the way, om du ska köpa häst och bor i Jämtland kan du ju höra av dig till mig :)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar att jag hade råd med en häst men det tillåter tyvärr inte plånboken. Men i fantasin så!

Stämningsfullt sa...

Hej!
Vilken vacker häst!

Kattfot sa...

Tråkigt att göra sig av med en så fin pålle, men det låter ju som din syster har mer än nog att göra. Hoppas han kommer till ett riktigt bra hem nu. Bilden har du retuschat riktigt bra!

Jo jag är från Östersund, men utflyttad sen några år tillbaka. Fast nog börjar jag längta tillbaka...

Ha en fin helg!
/Catrin

Anonym sa...

Vilken fin häst=) Hade jag bott på landet så hade jag köpt den. Drömmen om en egen häst är stor men en så lämge bara en drömm.

Ellas Inspiration sa...

Vacker häst men är allergisk...

Jag är mer impad över dina redigeringskunskaper! Gick en kurs för ett tag sedan i Photoshop men jag får inte till det. Övning ger färdighet sägs det och det är väl övningen som saknas!

Ha en riktigt skön söndag!

Kram Karin

Gårdsromantik sa...

Hoppas det går bra att få Pållen såld - han var ju så stilig!

Kram Maud

n o r d i n g å r d e n sa...

Nej men lille gubben då, ska han säljas, hoppas han kommer till ett bra hem, där han får trivas med folk som bryr sig om honom, många djur hamnar alltför ofta i dåliga hem....bra att din syster insåg att hon inte har tiden för honom längre, fast han har säkert haft ett toppenliv där! Mari.

A home far away sa...

VA kul att kunna göra såna retucheringar hemma vid datorn, kanske ska pröva det med ett kort på en själv, haha!
Lycka till med försäljaningen, jag får nog hoppa för inte får hästen plats i resväskan till Singapore:_)

Kram Gunilla

Anonym sa...

Du kan ju det här med att retuschera!ww

Kristin sa...

Hej, hästen ser trevlig ut! Hoppas han hittar ett nytt bra hem snart. Jag har litet ponnystuteri och är frilansande hästfotograf - har fotat hästar i 15 år, så jag kan säga (ta inte illa upp) att det var synd att du fotade hästen i nedförslut. Nu ser han inte så proportionerlig ut som han säkert gör i verkligheten. Nästa gång, försök få honom på jämnt underlag med lite högre huvud, så att hans resning kommer fram bättre.
/Kristin

anna k. sa...

Bea: I fantasin önskar jag att jag inte var såå allergisk för vad roligt det hade varit att kunna rida! Nåja, drömma kan man ju :)

Stämningsfullt: Han ser helt klart mycket stilig ut!

Catrin: Det var väl det jag visste! Jo, nog drar hemtrakterna lite i en, speciellt under sommaren tycker jag.

Kajsa: Jag hoppas att drömmen din slår in en vacker dag!

Ella: Suck, jag å! Gällande retushering så är det precis som du säger, övning ger färdighet. Man får inte heller vara rädd för att göra misstag och "ta i". Det är då man lär sig. Prova att retucha en porträttbild, göra större näsa och pyttesmå ögon - det är hysteriskt roligt samtidigt som man lär sig!

Maud: Jag håller tummarna för att allt går bra - får slå syster en signal tror jag och se hur det gått!

Mari: Ja gudars, jag fattar inte hur hon har orkat med allt! Jag är tack och lov övertygad om att pållen hamnar hos rätt personer, om det är något som syster kan och ömmar för så är det djurrätt!

Gunilla: Hi hi, du har fattat galoppen hur man lär sig retuch! Hoppas du får en skön resa till Singapore - är det jobb eller nöje?! Härligt låter det iallafall!

Alexander: Smickrare där :) *rodnar* - tack!

Kristin: Du har helt rätt i att jag inte skulle ha valt att fota honom på den platsen - det var därför min syster bad mig retuchera bilden som hon tagit :) Spännande att du fotar hästar, kanske du har lite bilder på bloggen?!