9.10.07

Emma

Nä, jag kan inte låta bli att längta efter julen! Massor av idéer hoppar fram och tillbaka i huvudet för i år blir det en speciell jul för oss två. Släkten får klara sig utan oss, för nu vi ska fira själva! Ser fram emot att vi själva få bestämma vad vi ska äta och göra. Det har aldrig känts som någon större mening att ha en julgran eller smycka upp hela lägenheten, när man ändå aldrig får njuta av det på julafton. Om man alltid ska dela upp gracerna mellan svärföräldrar, skilda föräldrar och annan släkt får man ju aldrig en chans att skapa sina egna jultraditioner. Och jag vill verkligen få en alldeles egen jul någon gång - och i år ska det bli av :)

Hur har ni det? Är ni också alltid ute på "julturné" bland släkten? Skulle det vara skönt att slippa allt och bara stanna hemma - eller är det härligt att slippa allt julstök med mat och allt??

Den underbara julkulan Emma kommer från Nordhjem.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir alltid en kort julturne Juldagen och annandagen, men i år tar barnen den utan mig, så jag får också en lugn härlig jul, Hoppas jag!! ;-)

Nina sa...

folk får komma till oss...om dem vill men vi firar hemma ! mysigast så och man skapar sina egna traditioner...så jag tycker ni gör rätt !!! varför flänga runt när man kan mysa hemmavid....

kram

Anonym sa...

japp turné är det... fast inte till så fasligt många, men ack så stressigt! Jag längtar faktiskt lite tills det är dax att bli så vuxen att jag och min sambo tar hem alla till oss:D
kram

Dubbelörn sa...

Vi har alltid firat för oss själva, även när barnen var små. Träffades istället de andra dagarna ;). Så mysigt med egna traditioner som nu när sonen är 17 fortfarande inte får ruckas det minsta på *skrattar*.

Kram

anna k. sa...

Anna: Du, det låter skönt att få koppla av själv i godan ro!

Loppan: Jag håller verkligen med dig, varför ska man flänga runt en massa?! Förhoppningsvis kommer vi dit, att släkten kan komma till oss i stället.

Skogsfrun: Suck ja, det är stressigt att fara runt. Jo, det är väl så att man måste bli "stor" för att få fira sälv. Eller rättare sagt så "stor" att man klarar av missnöjet det innebär när man vill göra saker på sitt eget sätt.

Dubbelörnen: Nä, traditionerna får man inte rucka på :) Lönnebergakorven ska stå på bordet annars blir det ingen jul enligt mig :) Det låter så mysigt med jul hemma!

Lilla Blanka sa...

Vi har slutat att flänga runt hela julen, och firar hemma i stället. Det är ju en tid man skall mysa och tassa runt och bara njuta och känna julstämning så vi håller oss hemma. Vi välkomnar släkt och vänner hem till oss i stället någon gång under julhelgen :)
PS Gulligt paket!

Anonym sa...

Vi brukar ha sköna jular, inget stress.
När jag läser ditt julinlägg kommer jag ihåg att vi gjorde julkort förra året!
http://tankebubblor.blogg.se/131206054112_julkort.html

Ninette sa...

Vi har ett problem och det är att släkten befinner sig i ett annat land än oss... Det betyder att antingen firar vi helt själva hemma hos oss, och då träffar vi inga släktingar som helst om vi inte får någon övertalad att besöka oss under julen, eller så reser vi till släkten och bor hos mina föräldrar. Båda alternativen är tråkiga tycker jag, för jag älskar att julpynta. Det känns alltid lika tråkigt när vi kommer hem efter jul, antingen till ett julpyntat hem och man genast måste börja plocka ner julpynten eller ifall vi inte alls julpyntat och då är det tråkigt hela december.

Här i Danmark plockar dom bort julpynten direkt efter julannandagen. Man firar nästan mer nyåret än julaftonen, så folk brukar tycka vi är konstiga som först kör julen ut på tjugondagen.

Att flänga omkring hela julhelgen - inte kul. Hoppas ni får njuta av en lugn och skön jul!

Camillas Drömmar sa...

Håller med, blir alltid en massa fjäng hit och dit! Hade bara velat vara hemma och njutit i lugnan ro!!

fingerspitz sa...

Skönt att fira jul hemma, det är når speciellt med att vakna hemma på julafton. Vi har gjort lite olika variationer. Men det har blivit mer och mer så att vi åker runt så lite som möjligt. Julafton eller juldagen firar vi med mannens syskon och tjejernas alla kusiner. Som tur är bor de här i stan och det blir inte så långt att åka.

Tingeltangel sa...

Vacker juldekoration... Vi firar också hemma. De som vill komma är välkomna men vi rör oss inte.

Two sa...

Oj, hvor er det blitt av "Vårt nya hem"??? Ser du har link til Jenny sin blogg der ho viser sitt fine skånske hus, veit du om ho har starta ein annan blogg?? Eller noen andre som veit?? Saknar slike fine blogger når dei forsvinn....

Engsroom sa...

Helt bakvänt akn tyckas så när barnen var små så flängde vi mellan våra skilda föräldrar för att träffa alla sen fick jag nog av det och sa att om de vill så är det välkomna till oss istället. Vi har sen dagen firat vår egen jul hemma men våra egna traditioner och det känns skönt julen ska ju vara lugn och skön. Nu kommer de hem till oss istället. Det här året blir nog första året som vår äldsta som blir borta från oss på julafton det kommer att kännas konstigt han ska fara till london och fira jul med sin flickvän, bara inse att åren går snart kankse vi får fira jul hemma hos dem?
Ella

Hem och Lycka sa...

Vi har flackat omkring men i år funderar jag skarpt på att de får komma till oss, lite trött på att resa omkring och det kan vara kul att få bjuda nån gång också.. kram!