21.4.07

Favoritsaker

När det kommer till att köpa saker så har jag en regel; Om saken i fråga får mig att fundera efter... så låter jag bli att öppna plånboken. När det gäller prylar så ska de kännas rätt - och det är ju givetvis en fråga om känslor och ibland svårt att förklara. Ni vet säkert vad jag pratar om :D! Här kommer några pryttlar som jag verkligen tycker om:

Den här figurinen kallas för Louise! 200 kronor var lite väl mycket att lägga på en prydnadsfigur, men hon hade något speciellt - jag blev kär helt enkelt! Det kantstötta porslinet hittade jag på Myrorna.
Skålen och det mittersta tårtfatet är från Cosas. Det undre köpte jag på Indiska i Östersund för ett par år sedan. Fråga mig inte varför jag köpt dem, vi äter aldrig tårta :D! De är vackra att se på helt enkelt! Det gröna fatet är från Mio - en present från bästa väninnan M.
Glaset som pelargonerna står i är en bröllopspresent från M & K. Du vet väl att pelargoner är suveräna snittblommor - de står hur länge som helst! Den prickiga burken (ett fult plastlock tillhör) var det inget snack om, måste bara ha! Den kommer från Lagerhaus. Såg att Sara köpt ungsformen som hör till samma serie!

13 kommentarer:

Lotta sa...

Jomen visst är det så. Vissa saker bara måste man ha, även om de kostar lite för mycket. Sakerna ska tala till en på något sätt, då vet man att man handlat rätt. Tyvärr har jag inte alltid förstått det så jag har haft skåpen fulla av saker jag aldrig använder, men jag har rensat ut massor och det känns helskönt!

Nu ska jag bara köpa saker som jag verkligen älskar från första stund.

Ha en fortsatt härlig helg!
kram från Lotta

anna k. sa...

Lotta: Jag skrattade verkligen igenkännande åt ditt inlägg! Precis så har det varit för mig med innan jag förstod att jag bara ska köpa saker som jag verkligen gillar - annars lassar man på sig en massa saker som bara får samla damm.

Och att rensa (när jag äntligen vågade mig på det)- är hur skönt som helst. Man känner sig verkligen lätt om själen!

Anonym sa...

på semester måste jag alltid stoppa bilen när det står 'loppis'. Det är så roligt att se vad ni Svenskor slänger ut. Jag är absolut kär i blått porslin och kan inte låta bli att ta det hem. Jag tycker så hemskt mycket om din blogg. Fortsätt på det här viset!

Anonym sa...

jag älksar de där glasen med guld! känns lyxigt och orientaliskt att f´dricka thé ur så fina théglas:)

Anonym sa...

Skulle kanskje vært litt flinkere til å kjenne etter selv...ehemmm...

Kakefatene kan jo brukes til andre ting enn kake, jeg spiser heller ikke kake, men disse var jo fine til frukt også da....

Anonym sa...

Vita prickar på vitt är en hit! Köpte en sån fin burk på Åhléns och gillar den bara mer och mer.

Lotten sa...

Jag har massor a saker i skåpen som jag blivit förälskad i.... bara det att man kan inte ha framme allt på en gång. Gillar egentligen inte en massa prydnadssaker...... Sen hade jag en period då jag gillade massa kitschiga saker - en del finns kvar med det mesta har sålts eller skänkts bort.

Jag gillade din lilla "Louise" och visa mig något rött med vita prickar och jag faller som en fura ;-)

MODERN COUNTRY sa...

Jeg må si bloggen di er så flott at jeg har linket deg, får ikke håpe det gjør noe? Jeg kommer igjen! :)

Hulda sa...

Fine ting! Jeg har akkurat likt kakefat som deg, det nederste med stett. Veldig fint. :)

Blommiga Karin sa...

Tänk att man har ju sina favorit prylar och ibland fastnar man ju för något vare sig det behövs eller inte....Fina glas saker du har och din lilla the mugg med pelagoner i är jättefint.
MVH Karin

Anonym sa...

Jag är också en notorisk samlare av fina saker, tex just tårtfat. Är nu uppe i många fina sådana, men jag älskar dem - varenda en!

Varma hälsningar som kanske kan behövas i det här ruggvädret
/Humlan

anna k. sa...

Han: Hi,hi - vad kul att du gillar loppisfynfa det vi "slängt ut" :D! Tack för dina rara ord om bloggen, de värmer ska du veta!

Pernilla: Jag har faktiskt aldrig druckit te ur dem. Är ju kaffedrickare då. Har använt dem till blommor - men jag måste ju nästan prova att sippa lite te ur dem nu :)

Karna: Ha, ha - spontanshoppare eh?! Jo, jag har använt dem till att göra blomsterdekorationer till jul. Faaaast, jag blir sugen på att lassa upp tårta. Hmm, jag fyller ju år snart så... :)

Lisa: Jag stod och höll i den med! Det var typ två sekunder efter jag köpt min på Lagerhaus. Oscar såg lite trött ut "du har ju precis köpt en prickig burk" så jag avstod från att pröva tjata mig till ännu en :) Den är superfin!

Lotten: Ja där satt du huvudet på spiken, man kan ju inte ha allt framme :) Då är det ju bra med ett rymmligt skåp så man kan ta ut sina favoriter då och då - lite ombyte förnöjer ju! Ah, ännu en "prickfantast" hör jag :D!

Modern Country: TACK vännen!!! Givetvis så får du länka, sånt blir jag bara jätteglad för!

Hulda: Visst är det fint! Jag gillar verkligen "spetsmönstret" runt kanten!

Blomman för dagen: Jepp - det är det som gör det såå svårt att vara pryltokig, det är risk (för mig i alla fall) att man dränks i saker :) Kul att du gillar glaset med pellisarna i!

Humlan: Åh, du samlar! Mmm, blir sugen på att utöka. Kom just på att jag har ju ett till tårtfat :D!

Ja, varma hälsningar behövs - i Stockhom regnar det!

Anonym sa...

Vad fin den röda var!! Man blir glad :)