26.8.06

Att köpa barnkläder...

...visade sig vara en svårgenomtränglig djungel för en novis som mig. Storlekarna var det värsta. Speciellt som jag har en systerson som hörde till storleken "basketspelare". När jag äntligen fick ett grepp om hur det där med storlekarna fungerar, stötte jag på nästa problem, själva kläderna. Det är fula tryck på nästan allt och det går inte att få tag på något som inte är rosa eller blått. Möjligtvis vitt men... Huga, så trist!! Det holländska företaget Room Seven gör barnkläder som man kan se på tummade fotografier från våra föräldrars barndom, klassiska snitt i milda, sköna färger. Kläder att leka i, kläder man blir glad av att se - och att bära!

/Anna

Bilder: Room Seven. En trevlig blogg med inrikting på barn är Living by W!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Er så enig, har også stooore problemer med å finne frem i størrelser og finne noe uten det er skrevet sexbomb på i glitterbokstaver..usssjjj!

anna k. sa...

Karna: Sexbomb????? Det finns bara ett uttryck för det; fy fan! Jag förstår inte varför det ska vara så mycket fula tryck med disneyfigurer, konstiga uttryck m.m. Det kanske ska vara gulligt, jag vet inte...

Anonym sa...

Att köpa barnkläder är pest!!
Det är så jäkla svårt (när man inte har egna). Barnskor däremot!! Hur kul som helst!! Fast Anna, de här bilderna tycker jag var på gränsen...har din klocka börjat ticka?

Anonym sa...

det största problemet när jag letar barnkläder till mitt barnbarn som är en ojke som har strl 92 är att hitta pojkkläderna, men om man letar riktigt noga kan man hitta dem längst in i något hörn. affärerna svämmar över med gulliga flickkläder i allsköns färger och modeller, assecioarer, trosor o dyl.
en stackars kille ska nöja sig att välja mellan 2-3 olika jumprar i 2 -3 olika färger, fast då drabbas dom åtmonstonde inte av beslutsångest.
nej, fram för lite mer killkläder från små storlekar och uppåt i lit fler roliga färger

A sa...

Karna: Det är ju inte klokt, bort med såna barnkläder, och för vuxna med för den delen! Bilderna var jättesöta, vilka rara barn! Är det en liten bulle på g frun? :)

anna k. sa...

NÄÄÄÄ, det är ingen klocka som tickar och det är inga bullar i ugnen!!!!!

De var ju så sööta!

Anneli: Jag har inte provat köpa barnskor än, men jag tror du nog har rätt i att det är roligare!!

Cia: Just det - du har så rätt!!

Anna: Nope, läs ovan :) !!

Anonym sa...

Vilka underbara foton!

Tone sa...

Nydelige farger og nydelige barn. Jeg har en liten gutt på 16mndr, og synes det er så mange stygge barneklær. Er ikke videre hyggelig med dødningehoder og flammer...Synes de er søte i litt gammeldagse klær, jeg :-)

Anonym sa...

"När hon sjunger är det magiskt
När hon pratar är det tragiskt"

Skitbra sagt! Ha det bra!

Kathrine sa...

Så søte de var de klærne!:) Det er så utrolig mange barneklær som like gjerne kunne vært på en voksen person. La barn få være barn, sier nå jeg!

Hulda sa...

helt enig med de andre her, det er mange klær med stygge merker... De på bilde her var jo så søte!

Mollys Hus sa...

Barnkläder är jättesvårt att köpa! Speciellt nu när man inte får bestämma längre ;) och det bara är luvtröjor som duger, helst svindyra märkeströjor. Slutar ofta med att vi går ut från affären utan att ha handlat något, bara för att jag inte har accepterat köp av en tröja för 600:-

Snäckan sa...

Barnkläder är verkligen ett ämne att debattera. Gissa om jga blev förvånad när jag fick lära mig att om du vill köpa en jacka åt en liten kille på "tjejavdelningen", tja då får du gå upp 1-2 storlekar för tjejkläderna är figursydda! Precis som om en treåring har former som måste framhävas!!!!

anna k. sa...

Frida: Jag föll som en fura för bilderna!

Leah: Eldsflammor?! Nej fy!

Anonym: Jag antar du syftar på vad jag skrev hos Cia?! Visst var Calle Norléns (han heter väl så?) ord bra!!!!

Kathrine: Jag håller med dig till hundra procent!

Speja: Varför ska det vara så svårt att hitta prisvärda barnkläder i andra färger än de sterotypa, vanliga färgerna? Det borde ju vara en jättemarknad!?

Molly: Min svärmor berättade att min man var otroligt märkesmedveten som liten. Eftersom hon inte hade råd att köpa allt han ville ha, köpte hon märkesplagg på Myrorna, sprättade bort etiketten och sydde i den i ett betydligt billigare plagg. Då var han jättenöjd - så länge det var en etikett!!

600 kronor skulle jag knappt lägga ner på mig själv om jag är ärlig...

Snäckan: Men allvarligt - är det sant? Nu blir jag heligt förbannad. Jag trodde de rensat ut sånt elände efter alla skriverier om bh:ar och dylikt för småbarn.

Mamma, som säljer underkläder berättade att det finns stringtrosor för tvååringar (kan någon berätta hur man får plats med blöjan??). På hennes jobb har de medvetet valt bort alla sådana "attraljer". Det är ju helt sjukt!!!

Anonym sa...

Om ni är lite sugna på lite mer alternativa barnkläder ska ni gå in på:

www.oiidesign.se

Där har byggt en markandsplats för unga designers som gör unika barnkläder. Det finns några redan etablerade märken som t.ex. minirodini men även helt nya märken som Royal monkey och The Monoboy m.fl.

Hoppas att det faller er i smaken!

/Pelle, Oii

Anonym sa...

Kolla in på lasselasseliten.se dom har massor med fina kläder till fina priser.