26.5.06

Byggare Bob - eller vi blev med fågelholk!

Det är något speciellt med att sitta i en stor, rostig folkabuss, på väg mot 'brägårn'. Det är inte ofta jag får inträda i den magiska, manliga världen, där jättesågar, "impat" virke och intensiv doft av sågspån råder. Förväntan ligger i luften!

Tack och lov har jag K & J med mig. De är två byggare Bob och de kan det här. De vet tjocklekar och kan räkna ut vad som behövs. 96 meter virke och lite skruv. Fattar ni hur många skruvsorter det finns?! De pekar och jag får på nåder bära virke. De kommer från den gamla världen där kvinnor inte bär och släpar på saker. Jag njuter i fulla drag över att bli behandlad som en prinsessa!

Bilden: K & J mäter upp betongväggen och gör sina beräkningar. På den nedre bilden får ni en uppfattning om hur otroligt ful betongväggen var. Här ska det slås på liggande panel!!


Har ni någonsin stått med hörselskydd vid en enorm kap? Det är skitigt och doften av sågspån ligger tung! Det känns tryggt på nåt sätt. Maskinen kapar virke med en enorm kraft. Det är främmande, men känner att man lever - här ska det byggas!
Bilden: Detalj från golvet. Tjocka frigolitskivor med en "knäpp på" matta i plast. Fult och enormt svårt att hålla rent. K & J sätter i gång med att slå på panelen. Efter ett stort intag av dricka och salamipizza förståss!


Väl på plats hemma sätter de igång. Allt går som en dans eftersom de kan det här. Grannarna stirrar förvånat och bildar säkert nån protestlista mot användandet mot slagborr på balkong. Jag och maken njuter i fulla drag och säger "Bring it on"!
Bilden: Golvet börjar bli färdigt. De återanvänder frigoliten för extra isolation. Bakom J ser ni att panelen är på plats! Å röka. Det gör dom, mina rara byggare Bob!
Det är en sån maxad upplevelse att få se sina idéer komma till liv! Ni anar inte hur länge jag gått och grunnat på hur det skulle se ut! Jag och maken är så nöjda med resultatet - nu har vi vår lilla fågelholk! Fast det är klart, nu ska det målas. Både tak, väggar och golv. Men snart är vi nära vårt mål, en liten "inglasad veranda" med pelargoner och bullfest - kvällarna i ända!
Bilden: K pustar ut och begrundar sitt arbete. Helt plötsligt är synen från sovrummet riktigt trevlig! Hårda grabbar firar dagsverket med en rök. Förstås. K & J, vet ni vad de gjorde innan de gick hem? De städade hela balkongen och golvet i sovrummet. Det mina vänner är ren och skär lycka det!
/Anna
Totalkostnad för material gick på 1634:- på Beijer Byggmaterial!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det där ser ju strålande ut!
Kommer att bli hur bra som helst.
Ser fram emot balkong-föjetong!

Anonym sa...

Följetong
Jag skriva dålig på svenska när man druckit Lindas Trädgårdsgrogg:)

Anonym sa...

Wow! Billigt det blev dessutom! Trevligt med muskulösa grabbar som hjälper till att bygga! :)

anna k. sa...

Hej Anneli & Anna:
Tack! Jodå, nu är man med egen fågelholk/bastu! Det blev jättefint och det kommer att bli kanon med lite färg på!

Gissa vad jag ska göra i morgon då?!

Vadå Lindas trädgårdsgrogg? Jag vill å har drinkrecept - kan man hitta nånstans?!

Anonym sa...

Det var i förrgår när jag letade efter Lindas Trädgårdsblogg i min länklista.
Fick plötsligt för mig att det stod Lindas Trädgårdsgrogg...
/Patsy

Anonym sa...

den byggare bob jag lekte med häromdagen såg helt annorlunda ut.
Balkongen blev jättefin, vad kul när man ser skillnaden så tydligt.
har ni hittat någon bra färg ?

anna k. sa...

Anneli:
Har du varit och tullat på "priten" nu igen :) ?! Int kan man väl förväxla grogg me blågg eller?!

Såg du att du var med i Metro idag?! Coolt!

Anonym sa...

Vad läckert! Fint med trä.
Håller med Anneli, hoppas på att få se mera bilder framöver.
Ha det bra.

anna k. sa...

Hej flickor:
Tack för "supporten"! Klart ni ska få se lite mer bilder - det är nu det börjar bli intressant!

Cia: Nä, det blir i morgon. Först hade jag tänkt heltäckande, vit färg. Men nu lutar det åt en vit lasyr.

Golvet blir täckande, heltvitt dock!

Nilla: Du med!

Anna: Det är nåt speciellt med män, muskler och virke. Mmmm, säger jag bara!

Lindas trädgårdsblogg sa...

*fnissar åt Lindas trädgårdsgrogg*
Anna, du den där balkongen blir nåt i hästväg. Så snabbt det gick och så fint det blir! Förresten såg du Homestyling ikväll? Det var ett program för dig. De körde hårt på romantiskt och lantligt!

Anonym sa...

Åh, vad fint det blir! Ska bli spännande att se slutresultatet.

anna k. sa...

Linda:
Jag såg Homestyling! Jag tyckte vardagsrummet blev jättefint och golvlösningen i köket bler ju super, enkelt och snyggt! Kul att få ett "latbesök" hos Carin & Carl med - sån skön butik!

Immix:
Mer bilder kommer! Ska in och lusläsa din sida i kväll!