11.4.06

Skagens ljus

Ända sedan jag såg en dokumentär om Skagenmålarna, har jag drömt om att få se Skagen. Det berömda ljuset, doppa tårna precis där Danmark slutar och att få se tavlorna i det berömda museet. I sommar blir det förhoppningsvis av! Jag och maken funderar på bilsemester några veckor, avrundat med en vecka i Grekland.

Om du har mysiga "måste besöka" i Danmark, både på Jylland och Själland (stavas det så?) får du jättegärna höra av dig! Mysiga butiker, slott och herresäten, badstränder och trädgårdar med mer vore kul att få tips på!

Vart åker ni på semester i år?!

/Anna

Bild: http://www.feriedanmark.com/skagen.htm

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh Skagen är ljuvligt. Precis så ljuvligt som man föreställer sig. Om du som jag har en hög av tidningen Lantliv så har de (har jag för mig) haft en del inrednings reportage fr Danmark. Och sen skulle jag snoka rätt på om det finns någon motsvarighet i Danmark till tidningen Lantliv, köpa den och spana in adresser.

Anonym sa...

Skagen ligger på min "Vill-se-lista" också. Har heller aldrig varit där.
Det är liksom för nära på någon konstigt vis. Men i år ska vi semestra på ännu närmare håll. -Hemma!
Och verkligen göra Stockholm på turisters vis.
Fast jag ska ju å andra sidan åka till Köpenhamn nästa vecka...:)

Anonym sa...

Skagen är fantastiskt!
När jag o Maken är där bor vi alltid en liten bit utanför Skagens samhälle, i Kandestederne. Där finns den allra raraste lilla Kro, Hjorths Hotel! Rekommenderas varmt! Gå ni här: http://www.hjorthshotel.dk/hjorthsenglish/index.html och kolla runt! Tidningen Lantliv har haft bilder därifrån vid flera tillfällen.

Anonym sa...

Mer tips från mej!
En bit väster om Köpenhamn ligger två fantastiskt charmiga små samhällen. Gilleleje och Tisvildeleje, vem som är bäst går inte att avgöra - pärlor är dom båda två!!!

Anonym sa...

Åå det är underbart! jag har varit där, precis där som bilden visar.
Det var ca 12 år sedan.
Vi var på en ordnad bussresa, jättefint.
Hoppas att ni får det bra.

anna k. sa...

Ni är fantasktiska allihop!! Tackar för alla förslag!! Ska hem och dra fram pennan och anteckna!

Anonym sa...

Jag har aldrig varit i Skagen, tyvärr. I sommar blir det semester på Rödön, i stugan. Ska snickra klart där och det tar sin tid och kostar sina pengar.

Lindas trädgårdsblogg sa...

I år ska vi mest vara hemma, men eftersom Skagen ligger så nära från Göteborg kanske man kunde göra en kortare utflykt dit? Skulle vilja! Jag har varit i trakterna, men ej i själva Skagen, men det var så kallt och regnigt. Tänk att åka dit när det är varmt och soligt! Långa underbara stränder (där man får köra bil :-o).